Stalo sa vám už, že oblečenie kúpené v reťazcoch, ako je napríklad Pepco, zmenilo po opratí tvar? Tričká sa sprali a vaše dietko zrazu chodilo s trojštvrťovými rukávmi a pretočenými švami? Mne sa to stávalo bežne, dokonca som raz kúpila legíny, u ktorých bola jedna nohavica kratšia ako druhá. Pri kúpe som si nohavice nepremerala (viem, moja chyba, ale fakt mi vtedy nenapadlo, že sa niečo také môže stať) a zistila to až pri žehlení. Inokedy bola jedna nohavica legín dole oveľa užšia ako druhá a tak sa nedala prevliecť cez chodidlo. A raz som kúpila termotričko s raglánovým rukávom, ktoré malo jednu stranu raglánu kratšiu ako druhú a príšerne ťahalo. To, že všetky tričká sa po opratí pretočia a bočné a vlastne všetky švy sú krivé, je u kupovaného oblečenia norma. Ono, technológia veľkovýroby je raz taká. Pri handmade výrobkoch od domácich výrobcov je situácia iná.

Kvalita a originalita handmade čiapok 

Unikátnosť každého kúsku 

Veľké reťazce produkujú obrovské množstvo odevov v kolekciách a tie ponúkajú vo všetkých svojich pobočkách. Takže rovnaký odev kúpite v Bratislave, Prešove, Brne, Krakove, Budapešti a podobne. Vyrábať v malom by sa im ani neoplatilo, inak by museli ísť s cenou podstatne vyššie. Väčšinou vyrábajú svoje výrobky v ázijských krajinách. Do nákladov na výrobok vstupuje mnoho položiek: návrh dizajnu, strihy, materiál, mzdové náklady všetkých pracovníkov (aj manažmentu), ostatná réžia (energie, odpisy a opotrebenie strojov, prenájom priestorov), kompletná logistika, dane a clá, marketing. Niektoré z týchto nákladov sú priame, teda sú viazané na konkrétny výrobok a platí tu priama úmera – čím viac výrobkov vyrobia, tým majú vyššie náklady. No niektoré sú nepriame a tie musí firma zaplatiť v určitej sume, či už vyrobí sto alebo milión výrobkov. A tieto sú oveľa vyššie ako priame náklady. Logicky, je preto pre firmu výhodnejšie, aby vyrobila (a predala) veľmi veľa výrobkov. S týmto množstvom výrobkov ale prichádzajú ďalšie vedľajšie efekty. Aby mali nízke náklady, musia vyrobiť veľké množstvo rovnakých výrobkov. Stráca sa tu unikátnosť a keď si kúpite odev v reťazci, bežne sa môže stať, že v práci stretnete kolegyňu v rovnakom odeve, alebo deti v škole, škôlke si ľahko zamenia oblečenie so spolužiakom, pretože ho majú úplne rovnaké a niekedy nepomôže ani napísané meno (áno, stalo sa u nás v škôlke, trvalo 3 týždne kým sme dostali späť dcérine otepľovačky). 

Malý výrobca nevyrába vo veľkých kolekciách, obyčajne v jednej kolekcií je maximálne niekoľko desiatok kusov výrobkov, niekedy iba pár kusov a tak pravdepodobnosť, že v škole budú mať dve deti rovnakú čiapku je takmer nulová a vy vo svojich šatách budete jedinečná. Malý výrobca je ochotný vyrobiť výrobok na objednávku a tak vie upraviť odev aj na netabuľkové veľkosti.  

Vysoká kvalita materiálov 

Ďalším aspektom je kvalita výrobku. Ako som už naznačila na začiatku, technológia výroby vo veľkovýrobe je iná ako v malom. Vo veľkovýrobe sa na seba položí veľa vrstiev látky a z týchto sa naraz vyrežú strihové diely. A bežne sa stáva, že vrstvy sú položené nakrivo, nie po smere vlákna. Následne sa tieto diely zošijú. Pri prvom praní sa vlákno narovná do svojej prirodzenej polohy a švy sa stočia. 

Vo fabrikách sa látky strihajú pomocou elektrického noža na strihanie látok

Pri výrobe v malom množstve je technológia iná. Teraz hovorím za seba. Ja sa s každým kusom oblečenia, čo vyrobím, vyhrám. Strih ukladám na jednu vrstvu látky a dôkladne vymeriam, aby bola dodržaná osnova látky. Preto sa u mnou šitých výrobkov, ktoré boli už asi 50x prané ešte nestalo, aby sa švy pretočili.  

Látky vyberám kvalitné, všetky musia mať certifikát Oeko-tex standard, aby boli bezpečné pre deti do 3 rokov a ľudí s citlivou pokožkou. Do predaja dávam len také výrobky, ktoré nosia aj moje deti.  

Ekologické a udržateľné praktiky 

Keď sme pri kvalite výrobkov, kvalitný výrobok vám vydrží dlho a vy nemusíte tak často kupovať nový (detí rastú, o tom potom, no kvalitný odev viete posunúť ďalšiemu dieťaťu). 

Podpora slow fashion 

V posledných rokoch obľúbený pojem. Slow fashion, teda pomalá móda je prístup k móde, ktorý dáva prednosť kvalite, udržateľnosti, ekológií a etike pred množstvom a trendami. To znamená, že radšej si kúpme jeden kvalitný odev ako päť lacných, nekvalitných, ktoré po pár praniach budú vyzerať ako súce do koša. Znamená to, že radšej si kúpme výrobok, ktorý je lokálny, dáva prácu našim susedom, občanom našej krajiny. Taký, ktorý nevyrábali deti. Je z prírodných materiálov. A ktorý neprešiel pol sveta a jeho výroba mala menší dopad na ekológiu. 

Menší ekologický dopad 

Ekológia. Ďalší často skloňovaný pojem. Výroba čohokoľvek spotrebúva zdroje. Vodu, elektrinu a iné suroviny. Bavlna sa na Slovensku nepestuje. S tým veľa neurobíme. No ja, ako malý handmade výrobca nakupujem látky od slovenských predajcov, ktorí potláčajú látky na Slovensku. Preto látky, z ktorých vyrábam, neprešli niekoľkokrát pol sveta, aby sa dostali k vám. Rozhodne to má menší dopad na životné prostredie. Strih na látku ukladám tak, aby sa zmestilo čo najviac dielov a vzniklo minimum prestrihov. Tie sa ešte dajú použiť na aplikácie, záplaty atď. To sú ďalšie ušetrené zdroje. 

Tým, že malý výrobca vyrába v malom počte, na konci sezóny mu nevznikajú obrovské prebytky módnych výrobkov, tak ako u veľkovýrobcov. Pre reťazce je lacnejšie tieto prebytky zlikvidovať, ako ich skladovať. Na novú sezónu už má naplánované nové kolekcie a na staré nepredané nie je miesto. Malý výrobca si to dovoliť nemôže. Vyrába toľko, koľko predá. 

Etické a sociálne dôvody 

Odhad z roku 2020 hovorí, že vo svete je nútených pracovať až 160 miliónov detí vo veku 5-17 rokov. Z toho viac ako polovica sú deti vo veku 5-11 rokov. 70% detí pracuje v poľnohospodárstve, 20% v službách a asi 10% pracuje v priemysle. Mnohé z týchto detí nemôžu chodiť do školy a vzdelávať sa. To sa u nás našťastie nemôže stať, detská práca je nelegálna. Ale koľko oblečenia z ktorých reťazcov ušili deti? A my tieto praktiky svojím nákupom podporujeme.

Podpora malých podnikov a remeselníkov 

Voľakedy som videla tento obrázok s hlbokou myšlienkou.

Citát - podpora lokálnych výrobcov
Zdroj: pinterest https://pin.it/3t5JbS0zy

Voľný preklad:

„Keď nakupujete od malého podnikateľa, nepomáhate CEO kúpiť si jeho tretí prázdninový dom. Pomáhate malému dievčatku, aby mohlo navštevovať hodiny tanca, malému chlapcovi hrať za športový tím, mame a otcovi, aby mohli dať jedlo na stôl. Ďakujeme, že nakupujete lokálne.“

K tomuto už asi nie je čo dodať. Možno predsa. Tým, že nakupujeme lokálne u miestnych malých podnikateľov, ich zisk zostáva v našej krajine. Kúpia zaň nový materiál, zaplatia dane, zaplatia splátku hypotéky, kúpia potraviny, zaplatia výdavky na školu, škôlku, voľnočasové krúžky detí. A nakúpia výrobky a služby od ďalších lokálnych výrobcov. Keď sa podnikateľovi darí, rozšíri podnikanie a zamestná ďalších ľudí. Peniaze zostanú v našej komunite a podporujú nás navzájom. No keď nakupujeme v zahraničných reťazcoch, zisk nenávratne putuje z krajiny preč.  

Podporujme sa my sami navzájom, cudzí to nespravia. 

Osobný prístup a klientsky servis 

Skúšali ste napísať do Pepca alebo H&M, že chcete prispôsobiť ich výrobok na vašu postavu? Alebo že chcete ušiť čiapku presne z takej istej látky, z akej sú ušité tričká, ktoré majú v ponuke? Asi by ste nepochodili. V tom lepšom prípade by vám odpísali, že to nie je možné. Možno by ste ani nedostali odpoveď na svoj mail. 

Malý výrobca má tú výhodu, že je prístupný. Komunikácia je jednoduchšia. Číslo, ktoré zavoláte vám zodvihne on sám a nie nejaký automat na call centre. Je tu na Slovensku a ak si vyberiete handmade výrobcu vo svojom meste, môžete ho aj navštíviť. Prispôsobí vám výrobok presne na vašu nekonfekčnú postavu, vyrobí aj to, čo ste si predstavovali. A ak sa niečo náhodou nepodarí, vie to opraviť.

Moje handmade čiapky a nákrčníky nielen pre deti nájdete tu

Zdroje: 

https://www.unicef.sk/clanky/523-160-milionov-pracujucich-deti

Odporúčané články